Friday, January 12, 2007

Tust

Jeg var på cowboyfest i går, med ISFiT. I underetasjen på Olavs pub hadde man laget en saloon, og rundt klokka ti var den fylt opp med cowboyer, indianere og andre dyr fra cowboyverden.

Jeg var utkledd som en tust.

Forklaring: En tust, eller en dustball om du vil, er en ball av kratt og støv. I begynnelsen av cowboyfilmer, når man ser inn mot den øde byen, kommer det en lyd som er sånn: u-u-u-u-tu ru ru. Så kommer det en tust over skjermen.

Situasjon: Et menneske i seremonigjengen, min gjeng, kommer bort med en jeg ikke kjenner.
1: Se på Hannas kostyme!
2: Wow!
Pause
1: Hun er en tust!
2: Åja!! Kult...
Pause
3: Vet du hva det er?
2: Nei.
Forklaring
Gjentakelse
Dette var bildet jeg tok utgangspunktet i da jeg skulle lage meg kostyme.

5 comments:

Sheta said...

Får vi se bilde av Hanna i kostyme, kanskje? Høres ustyrtelig morsomt ut.

Anonymous said...

Tiltredes. Ja til tustebilde.

Husker selv cowboyfesten som hylende festlig (2005).

Anonymous said...

Fin blogg!

Betegnelsene "tust" og "dustball" er nye for meg. I statene kaller de den "Tumbleweed", noe som kanskje kan oversettes til "tumlegress" på norsk? Andre kallenavn er "Russisk tistel" og "Vindheks".

Etter å ha sett westernfilmer, trodde jeg lenge dette bare var kratt som vinden hadde revet løs. Som fullutdannet bladpleietekniker fant jeg i ettertid ut at disse buskene, kalt Salsola, helt frivillig løsriver seg fra sine røtter og ruller bekymringsløst ut på prærien! Snedig måte å spre frøene sine på, hva?

Vil gjerne få avslutte med noen strofer fra en populær sang om tumlegress fra 60-tallet (tror jeg):

See them tumbling down
Pledging their love to the ground
Lonely but free I'll be found
Drifting along with the tumbling tumble weed


Hilsen Bodil

Hanna Hvattum said...

@sheta&andy: La meg berolige massene med disse ord: Det kommer. :P

@Bodil: Bodil, Bodil, min favorittblomsterdame. Hvorfor ringte jeg ikke deg? Jeg prøvde å søke litt på nettet, men det jeg fant var det bildet jeg har postet.

For en fin sang! Har vel hørt den i butikken noen ganger. Du driver jo litt med musikk også;)

Mari said...

I mi tid, same tid som Andy si tid, nemleg cowboyfesten 2005 var det nokon som var kledd ut som det same som deg, men denne nokon kalla seg sjølv "rullende busk". Som ein også kan kalla tusten.