Tuesday, January 16, 2007

Hanna lærer bort ting du ikke visste at du lurte på, del 1

Cc er en kopi. Men hva er Bcc? Marte vet ikke. Hun foreslår at vi tar forskerbrillene på og prøver. Jeg sender en mail til meg selv, med deg i Bcc. Jeg synes det er en god idé.

To sekunder. Jeg tuller ikke; Det tar to sekunder å sende en mail. Denne teknologien! I min tid...

Min forskerfrende er nysgjerrig på løsningen. Det tar litt tid før jeg skjønner det. Mailen er fra Marte, til Marte og min mailadresse står ingen steder, men jeg har fått mailen likevel.
Det er en hemmelig kopi! Vi tar forskerbrillene av, og klapper oss selv på skulderen.

Sånn går det altså barn, når man går på NTNU - det skapende universitet.
En ung Albert Einstein. Se på de søte, små jenteskoene han hadde på seg! Skal ikke være umulig å følge i de fotsporene...

9 comments:

Steinar said...

Man kaller det en blindkopi fordi man ikke ser hvem som mottar den. Bare sånn hvis du lurte...

Hanna Hvattum said...

Å! Det forklarer jo en hel del... :)

Ingvild said...

Er ikke helt sikker på at jeg liker det? blindkopi? Andre hemmelige folk skal vite hva jeg leser???

Anonymous said...

hehe. Bra Hanna!

Hanna Hvattum said...

@ingvild: du har blogg!

@eirik: takk:) Veldig fornøyd med det forsøket!

Men nok et spørsmål: Hva skjer når man svarer på en mail med blindkopi? Ligger fortsatt blindmailadressen der? Høres ut som jeg må ta forskerbrillene på igjen.

Under Busken said...

Svaret er nei, Hanna. Når du svarer på en mail, vil ikke blindkopisten (dette tror jeg er et nytt ord) få noen mail.

BCC står forøvrig for Blind Carbon Copy, og er et begrep som stammer seg helt fra man skrev brev på skrivemaskin, såvidt jeg vet. Når man skrev formelle brev sto alltid alle mottagere nevnt øverst, men om det var en person som skulle få brevet uten at de andre visste det, fikk hun en såkalt BCC.

Unødvendig trivia - mitt livsverk.

Hanna Hvattum said...

@kristin: jeg savner deg!

@simen: jeg elsker deg! Unødvendige trivia er min venn:)

vi har allerede tatt forskerbrillene av, og prøvd å finne ut av det. mailen er sendt, men løsningen var ikke kommet til meg enda. Takk for forklaringen av Bcc, det virket ganske ulogisk for meg, men når det stammer så lang tilbake som til skrivemaskinens tid var ikke det så rart:)

Arturolies said...

Quart-Toffen vet ikke hva BCC er. Eller kanskje han bare glemte det. Uansett fikk jeg hele presselista hans på sølvfat en gang. Det var tider det.

Hanna Hvattum said...

@martin: haha... jeg har aldri sagt at han er den skarpeste kniven i skuffen:p