Sunday, January 20, 2008

Arr - et minne på kroppen

Sånn, sa legen da hun hadde skåret og gravd og sydd det siste stinget, da skal du helst unngå voldsom fysisk aktivitet, som trening, den første uken. Aller mest for at arret skal bli så pent som mulig. Oj, tenkte jeg, dette var hverken jeg eller den harde treningsplanen min forberedt på, men det burde gå greit.

Den ene føflekken var litt nedenfor venstre pupp, den andre på ryggen, langt nede på høyre side. Stingene til den første gjorde at jeg ikke kunne puste noe særlig hvis jeg ville unngå å kjenne smerte og jeg skulle unngå å bøye meg fremover for ryggens del, noe som de første dagene resulterte i spennende utfordringer når det gjaldt å ta på seg fottøy. Etter ca halvannet døgn hadde antakelig huden funnet ut at den måtte strekke seg og det gjorde ikke vondt lenger. Nå var det kun det kosmetiske som holdt meg fra å trene hver dag.

Men. I går var jeg ute på vift og det gikk som det måtte gå. Musikk, brus, gode sko...
Jeg danset.
One more time we're gonna celebrate yeah
Oh yeah all right don´t stop the dancing

One more time
Music's got me feeling so free

We're gonna celebrate

Celebrate and dance for free

One more time

Fanget i følelse av frihet og feiring av musikken glemte jeg at jeg skulle unngå bevegelse for å slippe arr.
Men skulle jeg velge tar jeg hvilken som helst dag et arr eller to når grunnen er god nok.

Epilog:
- Kjære/Mamma/Fremmede dame i 40-årene med sosialt behov, hvordan fikk du det arret?
- Det der, det fikk jeg tilbake i 2008, etter en lang natt med dansing.Et bilde - et minne på kamera. (Dette minne er fra romjula. Jeg ville gjerne ta bilde av vennene mine, men ville ikke at det skulle bli alt for oppstilt. Derfor ropte jeg Hei! og knipset. Vellykket.)

8 comments:

Anonymous said...

"Arr"-den øverste delen av griffelen i en blomst som skal fange opp pollenet
merke etter sår stygge a- / overf: a- i sinnet

Anonymous said...

om ikke annet så kan arret om mange år minne deg på dine synder til Daft Punk (for det er egentlig straffbart å høre på Daft Punk, det er derfor det er så få som spiller det offentlig, kun i lukkede arrangementer).

Litt jfr. den bloggen din her om dagen, om arr som minner om det ene eller det andre...

Hanna Hvattum said...

@alma: Haha. Ja!

@andy: I know. Tenkte på det... :) (Note at jeg 1. ikke var bevisst på at jeg gjorde noe "dumt" og 2. jeg ville valgt det. Det er deler av en spennende samtale, om anger, bevissthet og livet.)

Anonymous said...

Da jeg var så heldig å være en av de utvalgte til tittelen "ridder av polyhymnia" under Musikerlåftets juleball i 2007, kom vi etterhvert til avdelingen for vanskelige spørsmål. Jeg synes det passer ganske godt inn her.

Hva er likheten mellom en (storband)dirigent og en lege?

Hanna Hvattum said...

Hva var svaret?

Anonymous said...

Begge etterlater arr.


(Og for den som ikke er bevandret i musikkterminologien: Arr betyr arrangement, altså på en låt eller et stykke. :)

Hanna Hvattum said...

Fint. :)

Anonymous said...

@andreas: (goodienavn forøvrig), kjempegåte. I will borrow it. 'mkay?