Tuesday, October 16, 2007

Dolokk

Et blogginnlegg du ikke vil lese.
(Men du burde det likevel.)

I sommer spurte Olivia meg; Hanna, vet du hvorfor vi har dolokk? Det viste jeg ikke. Så fortalte hun meg det, og det sjokkerte meg at det hun fortalte ikke var kommet meg for øret tidligere.

Du går på do, du gjør ditt fornødne, du tømmer kroppen for avfallsstoffer. La oss være helt ærlige, det er det det er. Så trekker du ned. Hvis du hadde lagt ned dolokket hadde kroppsavfallet ditt latt seg virvle med av vannet og forsvunnet nedover. Men du legger ikke ned dolokket, gjør du vel? Og når du ikke legger det ned før du trekker ned skaper det en effekt som er følgende:
Bittesmå deler av froppsavfallet ditt, bakterier, sprutes opp i luften og legger seg rundt omkring inne på badet ditt. På vasken, på gulvet og sist, men definitivt ikke minst; på tannbørsten din.

Jeg bare ville at du skulle vite det.

Hvorfor har vi dolokk?

For å bruke det.

12 comments:

Simpson said...

Til opplysning:
Urin inneholder ikke bakterier. Så i de tilfellene kan du gjøre som før! Men uhh, var ikke en greie jeg ville vite. Vi pleier å ha do-lokket ned, men er ikke så nazi på at det skal skje før man trekker ned. Uuaæh.
Hanna, hvorfor leste jeg ikke dette ETTER middag...

Anonymous said...

Du må se mer på Discovery Channel. Bakteriespredning i stor skala fra toaletter er en myte, så du kan vente enda litt med å kjøpe ny tannbørste. Hvis den ikke er slitt og ekkel selvfølgelig. Da kan du kjøpe ny.

Panama said...

vi har ikke dolokk.

vi har en doring som ikke sitter fast, sånn at hvis det kommer en gutt og han må ta opp doringen, kan den komme til å ramle ned på gulvet.

vi har en fin leilighet som alle gutter hater.

amen.

Unknown said...

@simpson: Urin inneholder ikke bakterier. Men ville du pusset tennene dine i det?

@håvard: Jeg har ikke TV! Jeg er en stakkars student. :) Og jeg har hatt vask på rommet en stund. Praktisk.

@panama: Dere har en fin leilighet som jeg liker. Et møblert hjem. Også har dere doen i et egen rom.

Anonymous said...

Hvis Immunforsvaret moeter en Bakterie det ikke kjenner fra foer gaar det til frontalangrep og lager som regel et motstoff som noeytraliserer virkningen Bakterien ellers kunne ha hatt. Hvis du legger paa dolokket faar Immunforsvaret mindre kontakt med Bakterie og dermed blir det svakere over tid fordi det ikke laerer aa kjempe like bra og utvikle antistoffer og noeytraliseringsmekanismer. Saa hvis du legger ned dolokket gjoer du deg selv en bjoernetjeneste!!!

(og hvis du erstatter Immunforsvaret med Det Norske Forsvaret i teksten overfor kan Bakterie f.eks. vaere Russland, og vips har du et politisk mini-essay!)

nc said...

Jeg har klart meg så lang. Er sjelden syk, bryr meg lite om bakterier (joda, jeg vasker meg og lukter godt og alt det der) og spiser bare det jeg vil. Allikevel får jeg noen timers noia av å lese sånne innlegg.

Men så går det over. Og jeg slutter å bry meg mer med det. Enklest sånn...

Christer said...

Bra timing med denne posten, akkurat nå som drikkevannet i Oslo er fullt av koliforme bakterier.

Er vel noen oppe i Maridalen som har glemt å legge ned dolokket.

Karen said...

Ja. God timing. Drikk litt springvann for oss da, Hanna. Hvis ikke dette ordner seg kjapt, blir det gøy å arrangere høstfestival neste helg, og sørge for nykokt vann til 250 deltageres tannpuss.
Vi må nok mobiliserere byens vannkokere.

Ellers skal jeg fra nå av legge ned dolokket FØR jeg trekker ned. Takk.

Jeg må også bare få sagt at bloggen din er et friskt pust i hverdagen. Og det var hyggelig å se deg på Blindern for noen uker siden, selv om det ikke varte så lenge. God natt.

Hanna Hvattum said...

Hører rykter om at dere kan drikke vann igjen i Oslo, og det er godt. Oslo har det beste vannet.

Tusen takk skal du ha, Karen. Det var godt å se deg også! Og jeg synes du kler rødt.

Anonymous said...

Evt. kan man ha do på et eget lite rom og fortsatt la gutter være gutter.

Anonymous said...

I Italia har de stådo med hull i gulvet og full sprut over hele rommet etterpå.

Det enkleste i Norge er kanskje å ha dolokket på HELE TIDEN!

Eller...?

Hanna Hvattum said...

@Eirik: Evnt kan man la gutter være gutter når diskusjonen er om man skal la ringen være oppe eller nede. Det er en helt annen diskusjon. Dette handler om dolokk.

@anonymous: Det ekleste er kanskje å ha doklokket nede hele tiden.