Tuesday, September 30, 2008

Hyllen

De siste fire timene har jeg brukt på å sette sammen en ikea-hylle. Jeg startet veldig bra; tok alle smådelene ut av posen og telte dem (ikke knottene, men de var det 80 av), før jeg la alle delene oversiktlig utover pulten (ikke knottene, de lot jeg ligge i posen, siden de var så mange). Jeg så igjennom bruksanvisningen og la den godt synlig.

Allerede med de første knottene gikk det galt; jeg knakk to stykker og brukte nesten en halvtime på å få dem ut fra platen. Jeg prøvde å ta lett på det og tenkte at ikea sikkert hadde puttet oppi et par ekstra knotter, sånn i tilfelle.

Midtdelen, der jeg brukte veldig lang tid på alle smådelene, foregikk som den ofte gjør når man setter sammen et møbel, bare mye saktere. Da jeg hadde én planke igjen oppdaget jeg at det var 8 hull i planken, men bare 6 knotter i posen.

Så spikket jeg to knotter av noe tre jeg fant i skapet. Seriøst, jeg spikket to knotter og tenkte at jeg var genial. Så brukte jeg førti minutter på å skru i de to siste skruene og akkurat i det jeg merket at skruen endelig fikk tak ga umbraconøkkelen etter. Jeg hadde skrudd så lenge med den at den hadde blitt slitt i kantene og jeg måtte lete frem en ny.

Da hyllen var ferdig skjønte jeg at jeg ikke var sterk nok til å løfte den alene.
Nå ligger den på gulvet mitt og er 1,85 begge veier.

5 comments:

Anonymous said...

Nå står den inntil veggen og er 1,85 begge veier.

Frøken M said...

Hyllehelg ;)

Panama said...

Fint at det ordnet seg.

På møbelbutikken monterte jeg ganske mye rart. Det verste var å sette sammen senger av typen "ungdomsseng". (høy seng med skuffer under)

Heldigvis jobber jeg ikke på møbelbutikk lenger.

Hans Christian said...

Sykt! Det minner meg om en liknende episode der jeg gjorde nesten akkurat det samme, i samme rekkefølge. Men jeg ødela samtlige knotter.

Neida, jeg har aldri hatt problemer med ikea-møbler.

Neida, jeg har aldri kjøpt ikea-møbler.

Hva er ikea?

Hvem er jeg?

Hanna Hvattum said...

Takk for hjelpen, Marius! Jeg ville aldri klart det alene.

Hassefar; Rolig nå. Pust.

Situasjonen det kan minne deg om kan være den situasjonen der vi gjorde akkurat det samme med en 1,85x1,85 hylle i klasserommet. Da var vi mange, da gikk det bedre.
Hyllen er identisk med den jeg har, men det er en annen.