Monday, November 12, 2007

Motstand

Fjesboka. Jeg har ikke skrevet om den før og jeg skal antakelig ikke gjøre det igjen. Men nå har grunnleggerne vært ute og sagt at målrettet markedsføring skal gjøre fjesboka til en reklamefinansiert pengemaskin. Et program skal hjelpe annonsørene å annonser målrettet ved hjelp av informasjon brukerne har oppgitt i sine profiler.

Under aktiviteter står det på min profil band mimé og på interesser har jeg listet opp fletting, insekter og snekring. En venn byttet for en stund siden ut alle aktiviteter og interessert med stalking.

Målrettet reklame?
Send det vår vei!
Jeg er nysgjerrig på hva vi får.
Jeg søkte egentlig på stalking på googles bildesøk, men så kom jeg på Power Rangers. Da jeg var liten lekte vi at vi var dem og løp rundt i skogen. Nå får de lov å være symboler på motstandskampen. Mot målrettet reklame.

12 comments:

Anonymous said...

Det blir litt sånn som partneren som får juling som gang på gang kommer tilbake. "Haun mente det ikke, haun elsker meg egentlig.".

Hva med å bare si, 'nuff is ee'nuff, let's move on. Finne noe annet å bruke tiden på?

(disclaimer: Jeg er antifjes fra før av, dette hjalp ikke)

Anonymous said...

Det er litt en tricky greie det her -- reaksjonen min er i utgangspunktet akkurat den samme som din, nemlig at dette er veldig icky privatlivsmessig. Men så begynte jeg å tenke litt; hva ligger egentlig i "målrettet markedsføring"? GMail "leser" eposten din og prøver å finne relevant reklame å dytte på høyresiden; det er noe man har fått en del kritikk for, men er det så forskjellig fra det som skjer når man søker på noe og søkestrengen din brukes til akkurat det samme? Det er helt klart forskjeller -- for eksempel er dette noe Facebook har funnet ut at de skal drive med i ettertid, det var ikke noe folk var klar over da de la inn ting -- men jeg sliter likevel å finne den helt store forskjellen.

Privatliv er en tricky greie, og er, dessverre, i ferd med å forsvinne langsomt bort, primært fordi folk er villige til å gi bort alt om seg selv for en markspist plate sjokolade. (Jeg vet om folk som helt seriøst mener at det ville være greit å ha overvåkningskameraer på do, i den tro at de ville hjelpe med å redusere mengden vold.) Jeg ser utviklingen, og jeg jobber tross alt i et firma hvis primærinntekt kommer fra akkurat målrettet reklame, og jeg liker det ikke helt, men jeg vet ikke helt hvor man skal sette grensen :-)

/* Steinar */

Anonymous said...

Å, jeg glemte nesten å kommentere på den andre delen av dette, nemlig at man også skal kunne bruke Facebook for å delta i ymse firmaers reklamekampanjer. Akkurat den delen tror jeg folk har prøvd før (senest MSN), og jeg mistenker det vil feile ganske brutalt... hos alle over, si, femten eller så. (Hva som skjer med de under er jeg litt mindre sikker på. Folk driver med mye rart jeg aldri helt har skjønt.) Greit nok at folk er merkevarebevisst og sånn, men jeg ser ikke helt for meg at folk virkelig vil være superinteressert i liksom «åååå, nå har Dressmann juledager, se her!»...

/* Steinar */

Hanna Hvattum said...

Jaaa... Det er mange sider av den saken. For å være helt ærlig er jeg lei av å kjempe de små kampene; droppe ut av facebook eller å ikke kjøpe Nike vil antakelig ikke forandre hele verden. Da kjemper jeg heller en stor en og diskuterer de store tingene når jeg har sjansen:)

I mellomtiden ler jeg av reklame for fletteredskaper og insektsfangere. Med mindre jeg trenger noe nytt å fange insekter med, that is...

nc said...

Fikk aldri helt taket på Power Rangers, jeg. Tror ikke jeg lekte med det. Hva var greia liksom, var det en historie?

Enten må de ha vært for voldelige, eller også for sosialistiske til å bli tålt i mitt barndomshjem.


Og til det andre: Privacy Smivacy, det er facebook lissom.

Elisabeth said...

Jeg saa noen Power Rangers-figurer live forrige uke. Aa nei, vent. Det var i Tbilisi og de var politier. Jaja.

Men altsaa: er det noensinne noen som har trodd at noe som helst var anonymt paa internett? Paa en site som lever av flest mulig aktive brukere? Aerlig talt; da fortjener de den reklamen de faar. Saerlig naar det er aapenbart at de ikke har lest alt man takker ja til naar man registrerer seg. Det med smaa skrift kunne staatt sammenfattet i store bokstaver 'Facebook=all makt. Du=ikke angrefrist eller kontroll.'

Verre er det ikke.

Anonymous said...

Blir du glad hvis du får en Powerranger drakt til jul?

Anonymous said...

Det hørtes mest ut som en litt obskur fetisj :-)

/* Steinar */

Hanna Hvattum said...

@nc: Om det var en historie, liksom? Det var mange. Det var en serie. Jeg trodde du kom fra et møblert hjem!

@elisabeth: Haha! Ser politiet sånn ut? Respekt!!

@alma: En sånn dress vil passe perfekt inn i utkledningssamlingen min... :)

@steinar: Nei, nei. UtkledningsFEST. Alltid for!

Elisabeth said...

Ja, de gjorde faktisk det. De jaga demonstranter og banka gamle bestemoedre som skjelte dem ut og saann. Og vi har enda unntakstilstand, men den letter forhaapentligvis snart. Hvis du ikke tror meg kan du f.eks. se bildet paa http://bp3.blogger.com/_JUVXA3SIUPA/RzK80Xh-tdI/AAAAAAAAAlU/tBNl9aSF9n4/s400/CIMG0857.JPG
Foroevrig er du herved invitert med paa utkledningsfest (=forsinka halloweenparty) paa loerdag, hvis du tilfeldigvis er i Kaukasus da:)

Elisabeth said...

Oi. Den linken funka ikke helt gitt. Menmen:)

Hanna Hvattum said...

@elisabeth: Jeg er i Kaukasus! Neida. Jeg er i Trondheim og lager Eventyrmøte. Men i kveld er det 80-tallsfest på Samfundet og nå skal jeg snart på vors med dramafolk før jeg får besøk og skal på fest. Helg, endelig:)