Wednesday, March 21, 2007

Lumbago

Dette er en liste over hva jeg forbinder med lumbago:

- i utgangspunktet lite hygge.
- noe gamle menn får.
- passer fint med mugg.
- ordet ser litt ut om som ordet litago. Det minner i hvert fall meg om ordet litago.
- det er noe muffens med lumbago, en sykdom som ikke er så lett å hanskes med. Som en grevling som løper sin vei, før man får kontroll på den.
- fargerikt!
- litt retro.

Nå også det som skjer i ryggen min.
Og grandtanta til Geir har hatt det, så det er ikke en mannesykdom.
Heldigvis hjelper dette dritmye. Lumbago-smumbago. Med healing er den borte in no time, det lærte jeg av oldefar da han hadde det.

9 comments:

Anonymous said...

And we quote:
Akutt lumbago: "Er vanligst i aldersgruppen 20-55 år og utgjør 80-90% av dem med akutte ryggsmerter".

Ordet forøvrig, minner litt om humbug... og brukes ALT for sjeldent!

Anonymous said...

Du er klar over at lumbago er en samlebenevnelse for ryggplager med ukjent opphav som man egentlig ikke vet hva er??

Hanna Hvattum said...

@andy: Humbug!

@steinar: Ja. Det som skjer i ryggen min.

Simpson said...

Hanna, du kan da virkelig ikke forbinne lumbago (usj) med litago (nam). Litago er jo godt, så godt! Har du ikke sett hvor søt kuen er? Og selv om ordet ender på -ago, så finnes det jo ord som lago (av-art av lego), hago (hage på en sær dialekt) o.l.
Eller kanskje ikke...

Simpson said...

øhh, kua selvfølgelig. Skjønner ikke helt hva som kom over meg et lite øyeblikk...

Hanna Hvattum said...

Haha! Cecilie, du er søt:) Kua!

Det er bare det at ordene faller så fint sammen i hodet mitt, uten at tingene minner om hverandre. Som... teselskap og veranda. Orkester og ordblind.

Håper du får en fin tur:)

Karen said...

Lumbago minner meg egentlig om et bamsedyr. Jeg tror jeg har sett en lumbago, faktisk. Og når jeg tenker meg om tok jeg bilde av den også. Dette er en lumbago, tror jeg.

http://picasaweb.google.no/karenmus/Februar/photo#5041560311091574338

Anonymous said...

Jeg har lært om lumbago denne uken. Vanligvis får jeg vondt på de stedene vi lærer om, men jeg har ikke fått lumbago, så jeg liker lumbago.

Hanna Hvattum said...

@Karen: Hehe... Det er faktisk en lumbago! Hvem skulle trodd de var så søte?

@Julie: Du er en morsom legestudent... Hvordan er det når dere leser om kjønnssykdommer?