Thursday, March 29, 2007

Grammatisk tiltrekkende

For en stund siden fikk jeg en sms fra en jeg gikk på videregående med: Hei jenter jeg er singel og klar får moro

Jeg ble så provosert at jeg sendte følgende tilbake: Kjære deg. Det finnes mange symboler i det norske språk som vanligvis brukes til å dele opp skriftlig kommunikasjon. Eksempler på slike symboler kan være komma, punktum eller utropstegn! Du hadde muligheten til å bruke opptil flere av disse. Det heter dessuten "klar FOR moro". Kanskje på tide å angre på at du skulka norsken?

Det er en grunn til at Petter Schjerven er hot, og det er ikke skjegget.Typisk norsk fyr.

7 comments:

Karen said...

Amen. Morsomt at du skriver det, for jeg sitter akkurat nå og tegner t-skjorter med "Good grammar is cool" som jeg skal bestille av en venn her nede. Sukk. Petter Schjerven...

Anonymous said...

Hvem i helvete startet denne, "ungdom som ikke har noe bedre aa gjoere begynner aa rette norsk" bevelsen?

Hanna Hvattum said...

Good grammar IS cool! Karen vet det, jeg vet det, 2cool4school har ikke skjønt det enda. Og det er fordi vi lærte det på skolen. Hvem i helvete sitter i utlandet og leser norske skriverier, og synes det er greit at det er dårlig skrevet? Ingen! Finn den røde pennen og beveg deg med, kjære grammatikkfrender!

Anonymous said...

Hvem sitter i utlandet og leser norske skriverier? Ingen? Det er bare ondskapsfull bruk av hersketeknikk/mobbing der. Dette bekrefter bare alle mine mistanker om "ungdom som ikke har noe bedre å gjøre begynner å rette norsk" bevegelsen, som en ondskapsfull løst sammensatt gruppe lærerspirer!

Mari said...

Det er uansett betre at "ungdom som ikkje har betre å gjere" retter grammatikk enn at dei sit i busskur og drikk og tæggar eller raner gamle damer eller blir gravide i ein alder av 12,5 eller heng på kjøpesenter og naskar smågodt eller sloss eller liknande. Faktisk.

For min del er ikkje skjegget den største grunnen til at Petter Schjerven ikkje er hot, snarare det at han minner veldig mykje om pappa.

Hanna Hvattum said...

Hehe... Det er lov å ikke synes at pappaer er hotte.

En av grunnene til at Mari var en flink samfundetleder var fordi hun er flink til å argumentere. Det er en av de tingene jeg liker med Mari. Jeg er enig: nei til tidlig graviditet, ja til språkinteresserte.

Mari said...

Takk, Hanna!