Saturday, June 02, 2007

Marmelade

Nå har jeg blitt min mor; jeg spiser marmelade. Jeg har gjort det i flere dager uten å si det til noen. Nå spiser jeg to skiver brød med smør og marmelade og drikker et glass melk.

Mamma pleier ikke å bruke smør på, tror jeg. Hun pleier ikke drikke melk til. Dessuten er klokken snart tre. Om natten. Jeg tror ikke min mor pleier å spise mat midt på natten mens hun vurderer om hun skal sove eller om hun skal spille gitar. Det er det som skiller min mor fra meg. Og noen andre ting.

Mamma pleier å lage seg en salat og ta på seg den grønne ullkåpen når det er kaldt ute eller når hun ikke gidder å ta på seg noe annet fordi hun bare skal sitte på verandaen og drikke kaffe til frokost uansett. Mamma pleier å spørre om hun skal kjøpe noe spesielt når jeg kommer på besøk, og selv om jeg aldri spør om det har hun alltid kakao som man blander ut i varmt vann. Det er godt. Det drikker jeg til frokost mens mamma er ute og jobber i de voksnes verden. Så spiller jeg kanskje litt piano og går på café, og ser litt mer urban ut enn jeg vil, tror jeg.

Mamma pleier å dra tidlig på jobben. Hun sykler uten hjelm og hun sykler som en galing. Pass deg.

Jeg sykler også, men jeg sykler sjeldent tidlig. Jeg sykler uten hjelm, men jeg er en veldig forsiktig syklist. Jeg er litt redd for fart, og dessuten kjenner man vinden i håret selv om det går ganske sakte.

Mamma ler høyt. Særlig når jeg forteller historier. Jeg lurer på om det er sånn at foreldre synes at barna deres er morsomme uansett. Jeg lurer litt på det og konkluderer med at det synes de antakelig ikke.

Jeg drikker opp melken min og tenker på to ting:
1) at marmelade er godt.
2) at nå er det på tide å sove.
Jeg begynner å bli voksen.

5 comments:

Simpson said...

Så voksen er ikke jeg blitt. Alle typer marmelade? Hmm, du vokser så fort, Hanna. Vent på meg!

Hanna Hvattum said...

Finnes det flere? Fjo, jeg er så ung at jeg ikke vet om dem:)

Gitaren står der sannelig fremdeles, det var bra jeg valgte søvn så jeg bare sov til to. Bra valg. Jada, så voksen, så... :p

Anonymous said...

Hei, Hanna

Det finnes flere typer marmelade, men de fleste regner marmelade som et slags syltetøy av sitrusfrukter, helst med biter av skallet.

Det finnes en myte om at navnet marmelade kommer av uttrykket "Marie Malade" ("Syke Maria"), fordi det sies at Maria I av Skottland brukte det som medisin mot hodepine og dårlig mage.

Dette er dessverre ikke sant, "marmelade" kommer derimot av det portugisiske ordet for kvede (en plante i rosefamilien), "marmelo", som igjen stammer fra det latinske "melimelum" eller "honningeple".

Det var for øvrig grekerne som oppdaget at de fikk en søt, geléaktig blanding hvis de sakte kokte opp kvede i honning og lot det kjøle seg ned.

Når du nevner din mor oppe i det hele, synes jeg det var morsomt å snuble over den første kjente bruken av ordet marmelade, brukt i skuespillet "Comédia de Rubena", skrevet av Gil Vicente i 1521.

"Temos tanta marmelada
Que minha mãy maa de de dar"

oversatt:

"We har så mye marmelade
at min mor vil gi meg litt"

Ellers godt å høre at hverken gitar eller piano får stå i fred!

Hilsen Bodil

Hanna Hvattum said...

Bodil, du er fantastisk! Det var sannelig en morsom tilfeldighet. Enda morsommere synes jeg det er at du vet om den:)

Panama said...

fy sørn. det var vakkert det med at man kan kjenne vinden i håret selv om det går sakte. du er en poet og har du lest den nye kim hj/erlend lo -boka? Jeg har forresten tenkt å blogge igjen nå. Håper du vil læsa.

krams