Saturday, December 16, 2006

Hanna bruker større deler av språket, del 4.

I går hadde klassen min avslutningsfest, og da vi trodde det ikke kunne bli bedre troppet veilederene våre opp, rett fra julebord på instituttet. Med seg hadde de Ellen, som sluttet som veileder for noen måneder siden for å studere Ibsen i Bergen.
Ellen:
En varm dame, med mye humor og omsorg. Lett å like, lett å bli glad i. Tar seg stor bruk av humoristiske digresjoner og uttrykk i forelesninger. Liker å studere Ibsen i Bergen, men savner tidvis å leke med oss.

Da jeg på et ukristelig tidspunkt i morges startet å pakke for juleferien kom jeg over skriveboka mi fra forrige emne, Dramaturgi og konseptarbeid, der jeg hadde skrevet ned dette herlige uttrykket fra en av Ellens undervisningstimer:

Nord for moralsirkelen

Det kan for eksempel brukes i denne sammenhengen:

- Hvorfor gjorde de det?
- Kanskje fordi de kommer fra nord for moralsirkelen.Denne fyren følger sitt eget moralkompass. Kanskje ender han nord for moralsirkelen.

5 comments:

Anonymous said...

på en annen side så er deler av den boka han leser i solid fundamentert utenfor moralkartet til vanlige mennesker...

Ville du skjenket full faren din og dansa apekattdans for å gjøre det som må til for at familien skal gå videre?

Nei takke meg til min egen nord og min egen sør... I don't need no book to tell me right from wrong :-).

LemonTree said...

hmm...interesting...

du må bruke den oftere føler jeg...

hehe..gleder meg til å se deg :o)

Anonymous said...

Ser man noen tegn til konvergens mellom moralsirkel og bibelbelte?

Karen said...

haha!

Hanna Hvattum said...

Ops, noen ganger er jeg litt søt:) Jeg tenkte ikke over hvilke bok han kanskje leste, jeg synes bare han var en søt lego-mann. Merk ordet kanskje. Kanskje han ender nord for moralsirkelen. Det kan skje den beste:)

Karen! Du har blogg! Hurra!