Thursday, February 02, 2006

Homlekomlen?

- Å, herregud! sa Hanna.
Pappa lettet nesten ikke på brillene en gang, for han var vant til slike utsagn.
- Hva er det?
- De skal rive Holmenkollen, svarte hun, med fortvilelse i stemmen.
- Jaha, sa Pappa.
- Men Pappa! sa Hanna. Først var det Bislett, så Holmenkollen. Hvorfor river de alle de vakre, gamle minnesmerkene våre? Det kommer aldri til å bli det samme igjen. Bislett; Jaja, kanskje er det vakkert og minner om det gamle. Kanskje tenker jeg ikke så mye over det, jeg gråter meg hvertfall ikke i søvn lenger. Men dette er kulturarv! Hvordan kan du unngå å bli engasjert?
- Hanna, de har revet Holmenkollen en tre-fire ganger før. Det hoppet som står der i dag er ikke gamle karen. Jeg tror det ordner seg.
- Å...Denna karen; Eldre enn meg.

No comments: