Tuesday, February 19, 2008

Sa brura

Forleden fortalte en venn meg om en han kjente. Hun hadde et barn og hadde vært kjæreste med samme mann i mange år, men hun ville ikke gifte seg. Hun hadde sagt Det er fordi jeg ville våkne hver morgen og velge.

Jeg er ingen ekspert på forhold. Men jeg har laget en liste over noe jeg tenker:
1) Det er fremmed for meg å tenke at jeg skal kreve noen andre.
2) Jeg synes det er vanskelig å tenke at noen kan kreve meg.
3) Det føles feil å være enig i at man svikter noen når man slutter å være forelsket.

Uansett om man har ring på fingern eller ikke tror jeg man våkner hver morgen og velger. Hvis jeg noen sinne skal gifte meg skal det være et symbol på at jeg skal prøve når det er vanskelig. At jeg ikke skal gi opp hvis jeg er redd. At jeg heller skal si fra enn å gå fra.

Men man trenger strengt tatt ikke en ring for å love det.

3 comments:

Anonymous said...

Dette er godt sagt. En av de mindre sentimentale drøftingene som er foretatt rundt dette emnet. Kanskje det er på sin plass å drøfte kun det symbolske i ekteskapet, og om man kan slå seg til ro med et mindre overdådig, men like fullt "bindende" alternativ.

Her skal du få gamlisdissen, for det er andre innlegg på rad du starter med "forleden". Så var det kanskje ikke så usentimentalt likevel... ?

Anonymous said...

Fantastisk med "heller skal si fra enn å gå fra"! Så sant!!

Hanna Hvattum said...

@marius: Haha, du ga meg gamlisdissen! Men jeg tror du har rett i at det er usentimentalt. Selv om et sånt emne kanskje aldri kan diskuteres usentimentalt, ønsket om å diskutere det vil vel tilsi at det finnes sentimentalitet et sted.

@cec: :)