Friday, November 16, 2007

Utforsk!

For en stund tilbake fant min venn DJen en foruroligende lapp på butikken mens hun stod og ventet på at jeg skulle ankomme. Da jeg ankom så hun redd ut og uten et ord pekte hun, så jeg forstod at jeg skulle lese. Tannlege, stod det i overskriften. Har du en hemmelig drøm om å være tannlege? Da kan du prøve deg på meg. Blablabla. Så: For ekstra betaling kan du også trekke tenner. En tann koster 100 kr.

Ok, tenkte vi og sa det høyt. Det var rart.

Men interessant. Noen dager senere hadde vi bestilt time og var på vei til en leilighet i sentrum. Vi ringte på og ble sluppet inn. Oppe i leiligheten hilste vi på "pasienten", en jente på vår egen alder; tynn, lyshåret, litt skjeløyd. Hun tok på seg en hvit frakk og satte seg i en stressless, som hun tippet bakover. DJen var tilbakeholden, hun hadde hele tiden vært skeptisk til prosjektet. Jeg liker ikke å ta inn i munnen til fremmede, hadde hun sagt og jeg hadde tenkt at det var bare en måte å bli kvitt den redselen.

Jeg gikk bort og tittet inn i munnen til jenta. Hun hadde ganske grei ånde og var flink til å holde munnen åpen. Ok, sa jeg. Det var to tenner vi ble enige om? Hun nikket og gurglet. DJ. Gi meg tangen, kommanderte jeg og følte meg som en tannlege. DJen rakk meg tangen og lot meg ta den første tannen. Litt blod ble det, men det var en tøff pasient vi hadde med å gjøre. Hun hadde gjort dette før. Så, det var ikke så ekkelt, var det vel? sa jeg og snudde meg mot DJen. Hun ristet på hodet og tok i mot tangen. Du trengte nesten ikke ta inni munnen hennes. Fin og svær tang, dette her, sa hun mens hun veide den i hånden og satte i gang med tann nummer to.

På vei hjem hadde vi det riktig trivelig, selv om vinteren hadde gjordt sitt inntog og det var kaldt ute. DJen hadde overvunnet sin redsel for fremmedes munner og jeg hadde følt meg som en tannlege. Det hadde vært en vellykket dag.

7 comments:

Christer said...

Vanvittig absurd (men morsomt)! Jeg antar (og håper) at dette ble skrevet som resultat av overboblende kreativitet, og ikke som referat av virkelige hendelser...

Akhtar Chaudhry said...

what?

Anonymous said...

Minner meg om de plakatene som hang på busstoppen ved samfundet.
"Mennesklig dartskive, 250,- i timen" "Mye aggresjon? Jeg stiller som punchingbag" og slikt.

Om det hadde en mening, eller om det bare var en fyr som kjedet seg vet jeg fortsatt ikke.

Anonymous said...

Æsj, det var ekkelt Hanna. Noen ganger...

Hanna Hvattum said...

@che: Takk!

@olivia: What what?

@anonymous: Det er tredje lappen jeg hører om/ser. Det slår meg at det antakelig er et kunstprosjekt. At noen setter fokus på hva vi er villig til å gjøre for penger. Fint.

@nr 2: Noen ganger hva da?

Anonymous said...

Noen ganger er du litt ekkel. We all get a little nasty sometimes.

Hanna Hvattum said...

@alma: Ja.