Wednesday, December 21, 2005

Jeg startet på jobb ni. Innen klokka tolv hadde jeg vurdert nok ganger å gå hjem. Jeg tror ikke jeg er helt frisk. Sovnet nesten i pausen. Klokken fem var jeg ferdig, men ventet en time på lillebror. Vi skulle handle julegaver. I halv åtte tiden dro jeg mot mamma, men fordi trikken aldri kom stod jeg ute i nesten tre kvarter, og endte med å ta bussen uansett. Hos mamma spiste jeg middag, og mens mamma hjalp meg å bake kake satt jeg stille for første gang på en del timer. Så tok jeg bussen til Majorstua og møtte Darjan. Vi tok t-banen til Borgen og gikk til Skøyen, for å gå i bursdagen til Jasna og Damir. Det var veldig hyggelig å se alle de jeg ikke har sett på lenge. Klokken tolv var jeg hjemme og snart klar for å legge meg. Og på puten lå Julekatten.

Julekatten; rød tøykattepus som farmor ga til Hanna da hun var liten. Denne pusekatten får bare bo på Hannas rom fra og med juletingene tas opp fra kjelleren til de settes ned igjen etter nyttår. Resten av året bor Julekatten i boden.

11 comments:

Anonymous said...

Hvorfor får tøykattepusen bare være tilstede i julen? Hva har en rosa tøykattepus med julen å gjøre? jeg har faktisk strikket en rosa kattepus en gang...det er faktisk det eneste jeg har strikket noen sinne...pus(s)ig!

Hanna Hvattum said...

det er en JULEkatt!! :D

Anonymous said...

det syns jeg var en tynn forklaring..hva er det som kvalifiserer den til å være en julekatt?

Hanna Hvattum said...

ok, jeg var to år og farmor sa det var sånn det var. jeg var ikke akkurat utviklet for å kreve en rasjonell forklaring:) Farmors ord er lov. Don't you know?

Anonymous said...

javel, du får hilse katten og si at jeg syns synd på den fordi den må bo i boden..håper du har koset masse med den i jula, så den ikke får depresjoner i bodens ensomhet og mørke..

Hanna Hvattum said...

Julie, er det noe du vil snakke om? Jeg føler at du gir julekatten litt vel mye empati? Jeg har også gjort det. Men da var jeg fem år..

Anonymous said...

jeg har lest om empati i hele dag..defineres som evnen til å oppfatte en annens følelser, selv bli berørt av den andres følelsesuttrykk, og formidle til den den andre at man har oppfattet hva han eller hun uttrykker..ja, jeg vet det: NERD! har du hørt teddybjørnens vise eller..? bamser kan ha følelser!

Hanna Hvattum said...

Julie... Hvorfor trenger leger empati?

Anonymous said...

leger trenger empati for at pasienten skal kunne åpne seg tilstrekkelig for legen, slik at han får nok informasjon til å stille riktig diagnose. man føler seg tryggere og bedre tatt hånd om hvis man føler at legen forstår hvordan sykdommen har innvirkning på ens liv..man åpner seg ikke til hvem som helst..en annen ting er at de følelsesmessige aspektene ved sykdom ofte kan være selve årsaken til sykdom eller ha en sterk innvirkning på sykdomsutvikling og helse..dermed er det viktig at legen er i stand til å sense dette i tillegg til at han kan ta tak i de emosjonelle aspektene og hjelpe pasienten å takle dem..tror jeg!

Anonymous said...

Selv om dette var tidenes særeste samtale mellom to venner, så var det faktisk artigartig å lese. Begynte jo til og med å flire her jeg satt. tihi.. Kanskje jeg har vært for mye aleine igjen nå, som ofte skjer i romjula. Hvor resultatet blir at jeg har lett for å le når jeg hører små, enkle, og bare litt morsomme ting. Digger bloggen din HannaVenn. Herved lagra som fast side.

Hanna Hvattum said...

Jeg liker å være fast side... Margrete er et svært smart menneske. Gjør som henne. (: